Matriarchátus I. – Bevezető

Nagyjából fél évvel ezelőtt, mikor ennek a blognak a létrejöttét sürgetve elkezdtük feltölteni a különböző témájú cikkeinket és ehhez mérten a menüpontokat kategóriákra és alkategóriákra osztottuk, a “Társadalom” címkét azért hoztam létre, hogy végre leírhassam ezt a cikket. Egészen pontosan ennek a cikknek az elődjét, azt, ami akkoriban a fejemben volt a téma kapcsán, azt, ami minden kutatás előtt állt és csak empirikus tudásból és neveltetésből táplálkozott.

Azóta rengeteg idő telt el minden szinten, s valahogy ezidő alatt egyszer sem tudtam a témával kapcsolatos gondolataimat egyetlen cikkbe foglalni, pedig hányszor neki akartam kezdeni. Újabb és újabb oldalakat böngésztem át, olvastam végig és fordítottam le, ha arra volt szükség, ám sosem jutottam a dolgok végére, mindig úgy éreztem, hogy a téma valójában feldolgozatlan és feltáratlan maradt. A lelkesedés gyakran eltűnt, különösen, mikor hazai nyelven írt cikkekkel találkoztam és sosem láttam azt bennük, amit kerestem. Valahogy a matriarchátus fogalma – csakúgy, mint sok minden másé – hazánkban teljesen más gondolati szinten jelenik meg és fogalomból már-már eszmévé lép elő egy kisebb csoportnyi elvadult feminista és egy nagyobb csoportnyi boldogtalan háziasszony vagy éppen harmincas évei derekát elérő szingli nő számára. Nem egy felkapott nő-oldallal találkoztam, ahol részint vagy teljes egészében téves információk hemzsegő tömege fogadott s a kutatás hevében nem egy olyan fórumot barangoltam be, ahol a magukat a patriarchátus őreinek mondók szilaj szavakkal estek a magukat matriarchának képzelő félművelt fúriák hatalmas seregének. Újra és újra felbukkantak a mulatságosból már-már szomorúba hajló konteó-oldalak is, melyek a nők elnyomatásának okait boncolgatták hosszú-hosszó sorokon keresztül, egészen addig, míg meg nem fogták a megfoghatatlant, el nem olvastatták a leírhatatlant és meg nem értették az érthetetlent a mindent tűrő olvasókkal.

Nagyjából ekkortájt határoztam úgy, hogy témámat érdemesebb hagyni egy szebb időre és nem is foglalkozni az egésszel. Mi változott most? Amellett, hogy a sok gondolat egyre inkább összegzésre vár, én magam is úgy érzem ismét, hogy talán ennyi idő elteltével, a téma pihentetésével legalább esélyem lesz egy merőben újszerű és talán racionálisabb, jobban felépített gondolatmenetet az olvasóközönség elé tárni s talán cikkeimmel nem csupán az éter soha véget nem érő mezejét szennyezni.

Cikkeimmel, mert ennek elérése végett és azt jelölendő, hogy a gondolatmenetem még nem lezárt, rövidebb-hosszabb sorozatot tervezek a gondolatok egyes jelentős pontjait megörökítendő írni. Talán így a fentebb említetteken kívül mások is találnak majd olyan cikket, mely elnyeri tetszésüket vagy inkább érdeklődésüket, netán gondolatokat ébreszt bennük is.

Reményeim szerint az alapul szolgáló elképzeléseim mellett sort keríthetek arra is, hogy a matriarchátus és az ehhez kapcsolódó egyéb fogalmak jelentését és ezen definiálás jelentőségét is kifejtsem, a történelmi tények, mítoszok és feltételezések mellett pedig valamilyen szociológiai jellegű fejtegetést is elővehessek és mindezek után az engem olyannyira foglalkoztató pszichológiai vonulatot is elővegyem, ahogy a ma is létező “nőközpontú” (nevezzük az egyszerűség kedvéért egyelőre így) társadalmakról is írhassak a valaha talán eljövő összegzés előtt.

Bevezetőül tehát ennyi szolgáljon s a remény, hogy lesznek, akik a bevezetőm helyenként cinikus hangvétele ellenére sem fognak mást látni a cikkekben, mint érdekes olvasmányt és ajánlást, melyet persze megfogadni mégcsak nem is illendő.

Következő cikk: Gondolatébresztő

(Kis Andrea)

1 Comment

Vélemény, hozzászólás?

